OT: Scoupy gehackt, jouw privé gegevens op straat ?!
OT: Scoupy gehackt, jouw privé gegevens op straat ?!
De volgende mail van Scoupy ontvangen:
Beste Gebruiker,
Scoupy heeft de veiligheid van klantgegevens hoog in het vaandel staan. We doen er alles aan om onze databases en technologie maximaal te beveiligen. Toch hebben we gisteravond helaas geconstateerd dat we het slachtoffer zijn geworden van een cyberaanval met een datalek. Het lek is gevonden en meteen gedicht en we willen je met deze email informeren over het voorval en de mogelijke gevolgen voor jou.
Wat is er gebeurd?
Cyber criminelen hebben zich toegang verschaft tot persoonsgegevens op onze systemen. Er is een kans dat dit ook jouw gegevens betreft. Het betreft de volgende gegevens: naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum, kassabonnen en versleuteld wachtwoord en versleuteld bankrekeningnummer (IBAN). Door de versleuteling van wachtwoord en bankrekeningnummer zijn deze – voor zover wij nu hebben kunnen vaststellen - niet te ontcijferen.
Wat doen wij hieraan?
We hebben onmiddellijk een gespecialiseerd cybersecurity bedrijf ingehuurd om ons te helpen het lek te vinden en te dichten. Er is uitgebreid advies ingewonnen om correct en adequaat op deze situatie te reageren en de juiste stappen te zetten. Dit incident is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en ook hebben we aangifte gedaan bij de politie. Het lek is gevonden en gedicht.
Wat voor gevolgen heeft dit voor jou?
Het kan zijn dat er contact met je wordt opgenomen via buitgemaakte contactgegevens om te proberen je op te lichten. Iemand kan zich bijvoorbeeld voordoen als een bankmedewerker en proberen om pincodes en/of wachtwoorden te verzamelen of je te verleiden om op een link te klikken. Ook bestaat de kans dat je ongewenste berichten via e-mail, sms of whatsapp ontvangt.
Wat kun je doen?
Wij adviseren je om de komende tijd extra alert te zijn voor pogingen tot oplichting. Zoals aangegeven is je Scoupy-wachtwoord door ons versleuteld opgeslagen. Dat betekent dat eventueel buitgemaakte wachtwoorden zeer waarschijnlijk niet te gebruiken zijn. Desondanks is het belangrijk je wachtwoord regelmatig te wijzigen.
En nu?
Helaas is gebleken dat dit soort incidenten ook met de grootste zorg voor een goede beveiliging niet altijd te voorkomen zijn. Daar balen we enorm van. Op basis van gedane bevindingen zijn we keihard bezig onze systeembeveiliging nog verder aan te scherpen. Dat zullen we de komende tijd blijven doen. Daardoor kan het voorkomen dat de beschikbaarheid van de app en de website minder is dan je gewend bent. Onze oprechte excuses voor eventueel ongemak dat je als gevolg hiervan ondervindt.
Meer informatie?
We hebben een speciale pagina op onze website gezet met vragen en antwoorden over dit incident. Mochten er nieuwe feiten aan het licht komen, dan zetten we die in ieder geval op deze FAQ. De FAQ kan je vinden op deze pagina.
Met vriendelijke groet,
Team Scoupy
© Scoupy 2021
Amsterdamsestraatweg 28, 1391 AB Abcoude
Klantenservice - Algemene voorwaarden - Privacy -
Beste Gebruiker,
Scoupy heeft de veiligheid van klantgegevens hoog in het vaandel staan. We doen er alles aan om onze databases en technologie maximaal te beveiligen. Toch hebben we gisteravond helaas geconstateerd dat we het slachtoffer zijn geworden van een cyberaanval met een datalek. Het lek is gevonden en meteen gedicht en we willen je met deze email informeren over het voorval en de mogelijke gevolgen voor jou.
Wat is er gebeurd?
Cyber criminelen hebben zich toegang verschaft tot persoonsgegevens op onze systemen. Er is een kans dat dit ook jouw gegevens betreft. Het betreft de volgende gegevens: naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum, kassabonnen en versleuteld wachtwoord en versleuteld bankrekeningnummer (IBAN). Door de versleuteling van wachtwoord en bankrekeningnummer zijn deze – voor zover wij nu hebben kunnen vaststellen - niet te ontcijferen.
Wat doen wij hieraan?
We hebben onmiddellijk een gespecialiseerd cybersecurity bedrijf ingehuurd om ons te helpen het lek te vinden en te dichten. Er is uitgebreid advies ingewonnen om correct en adequaat op deze situatie te reageren en de juiste stappen te zetten. Dit incident is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en ook hebben we aangifte gedaan bij de politie. Het lek is gevonden en gedicht.
Wat voor gevolgen heeft dit voor jou?
Het kan zijn dat er contact met je wordt opgenomen via buitgemaakte contactgegevens om te proberen je op te lichten. Iemand kan zich bijvoorbeeld voordoen als een bankmedewerker en proberen om pincodes en/of wachtwoorden te verzamelen of je te verleiden om op een link te klikken. Ook bestaat de kans dat je ongewenste berichten via e-mail, sms of whatsapp ontvangt.
Wat kun je doen?
Wij adviseren je om de komende tijd extra alert te zijn voor pogingen tot oplichting. Zoals aangegeven is je Scoupy-wachtwoord door ons versleuteld opgeslagen. Dat betekent dat eventueel buitgemaakte wachtwoorden zeer waarschijnlijk niet te gebruiken zijn. Desondanks is het belangrijk je wachtwoord regelmatig te wijzigen.
En nu?
Helaas is gebleken dat dit soort incidenten ook met de grootste zorg voor een goede beveiliging niet altijd te voorkomen zijn. Daar balen we enorm van. Op basis van gedane bevindingen zijn we keihard bezig onze systeembeveiliging nog verder aan te scherpen. Dat zullen we de komende tijd blijven doen. Daardoor kan het voorkomen dat de beschikbaarheid van de app en de website minder is dan je gewend bent. Onze oprechte excuses voor eventueel ongemak dat je als gevolg hiervan ondervindt.
Meer informatie?
We hebben een speciale pagina op onze website gezet met vragen en antwoorden over dit incident. Mochten er nieuwe feiten aan het licht komen, dan zetten we die in ieder geval op deze FAQ. De FAQ kan je vinden op deze pagina.
Met vriendelijke groet,
Team Scoupy
© Scoupy 2021
Amsterdamsestraatweg 28, 1391 AB Abcoude
Klantenservice - Algemene voorwaarden - Privacy -
Re: OT: Scoupy gehackt, jouw privé gegevens op straat ?!
Ik wilde hem ook net plaatsen. Viel mij gisteren al op dat de site telkens niet bereikbaar was.
- Zeeuwsmeisje
- Berichten: 561
- Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 10:29
Re: OT: Scoupy gehackt, jouw privé gegevens op straat ?!
De site is weer bereikbaar, maar een kassabon uploaden lukt bij mij niet.
Ik krijg steeds de foutmelding 'Het is niet gelukt om je kassabon in te sturen'
Ik heb het online en via de app geprobeerd.
Ik krijg steeds de foutmelding 'Het is niet gelukt om je kassabon in te sturen'
Ik heb het online en via de app geprobeerd.
Re: OT: Scoupy gehackt, jouw privé gegevens op straat ?!
De site is Weer offline.
Re: OT: Scoupy gehackt, jouw privé gegevens op straat ?!
Een beetje offtopic, maar wel met scoupy te maken.
Onlangs werd mijn cashback afgekeurd en kreeg melding dat ik dubbele account zou hebben. De andere gezinsleden cashback werden ook afgekeurd.
Ik heb met scoupy gecontacteerd dat we met het hele gezin meedoen aan scoupy. We hebben ieder een eigen account.
Ik kreeg te horen dat 2 personen per huishouden mee mag doen. In hun voorwaarden staat nergens dat per huishouden slechts 2 personen mee mag doen. Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Ik vind het erg flauw ze tussendoor nieuwe voorwaarden gaan bedenken die nergens af te lezen is.
Onlangs werd mijn cashback afgekeurd en kreeg melding dat ik dubbele account zou hebben. De andere gezinsleden cashback werden ook afgekeurd.
Ik heb met scoupy gecontacteerd dat we met het hele gezin meedoen aan scoupy. We hebben ieder een eigen account.
Ik kreeg te horen dat 2 personen per huishouden mee mag doen. In hun voorwaarden staat nergens dat per huishouden slechts 2 personen mee mag doen. Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Ik vind het erg flauw ze tussendoor nieuwe voorwaarden gaan bedenken die nergens af te lezen is.
Re: OT: Scoupy gehackt, jouw privé gegevens op straat ?!
Je zou het kunnen vragen waar dit vermeld staat? Het is wel belangrijk voor een aantal hier. Maar Scoupy is bekend met "het veranderen van de spelregels tijdens het spel".lyrico schreef: ↑vr 17 sep 2021, 15:29 Een beetje offtopic, maar wel met scoupy te maken.
Onlangs werd mijn cashback afgekeurd en kreeg melding dat ik dubbele account zou hebben. De andere gezinsleden cashback werden ook afgekeurd.
Ik heb met scoupy gecontacteerd dat we met het hele gezin meedoen aan scoupy. We hebben ieder een eigen account.
Ik kreeg te horen dat 2 personen per huishouden mee mag doen. In hun voorwaarden staat nergens dat per huishouden slechts 2 personen mee mag doen. Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Ik vind het erg flauw ze tussendoor nieuwe voorwaarden gaan bedenken die nergens af te lezen is.
Re: OT: Scoupy gehackt, jouw privé gegevens op straat ?!
Toen wij ons aanmeldde, mijn nieder en ik, was het nog 1 per huishouden. Dus toen gewoon ander hiisnr ingevuld, controleren doen ze het niet, alleen lastig als je een scoupybox wilt bestellen.
2 jaar geleden op mezelf gaan wonen dus toen direct ook gelijk veranderd.
2 jaar geleden op mezelf gaan wonen dus toen direct ook gelijk veranderd.
Re: OT: Scoupy gehackt, jouw privé gegevens op straat ?!
Ik doe al vanaf het begin dat scoupy bestaat mee en wij hebben inderdaad sindsdien 2 accounts op dit huishouden.
Re: OT: Scoupy gehackt, jouw privé gegevens op straat ?!
Goed dat je dit meldt; ik had het ook! Cashback van mijn inwonende dochter afgekeurd; krijgt ook de melding dat ze een dubbel account heeft. Wat niet zo is. Hmm, dit is wel ff balen.lyrico schreef: ↑vr 17 sep 2021, 15:29 Een beetje offtopic, maar wel met scoupy te maken.
Onlangs werd mijn cashback afgekeurd en kreeg melding dat ik dubbele account zou hebben. De andere gezinsleden cashback werden ook afgekeurd.
Ik heb met scoupy gecontacteerd dat we met het hele gezin meedoen aan scoupy. We hebben ieder een eigen account.
Ik kreeg te horen dat 2 personen per huishouden mee mag doen. In hun voorwaarden staat nergens dat per huishouden slechts 2 personen mee mag doen. Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Ik vind het erg flauw ze tussendoor nieuwe voorwaarden gaan bedenken die nergens af te lezen is.