Er zijn steeds meer sites waarop mensen hun huis, ruimte, diensten of spullen aanbieden. Soms helemaal gratis, soms voor een klein bedrag. Maar je bent in ieder geval goedkoper uit.
Dit soort initiatieven vallen onder de term deeleconomie.
Waarom is delen zo populair?
Het is goedkoper
Je ontmoet nieuwe mensen
Het is goed voor het milieu
Het geeft een goed gevoel
Het is goed voor de gemeenschapszin
Omdat het er best veel zijn, leek het me handig om er eens een aantal in een handig lijstje bij elkaar te zetten!
10 sites waar op gedeeld wordt
Wimdu: via Wimdu kun je overnachten bij de locals. Mijn dochters hebben dit gedaan in Londen, en het beviel heel goed. En het was goedkoper dan een hotel!
SnappCar: een auto van iemand anders huren. Stel je woont in de stad en hebt geen auto nodig. Je kunt je prima redden met het openbaar vervoer. Maar op een dag wil je een vriendin bezoeken aan de andere kant van het land. En je wilt het liefst met de auto. Dan kun je op SnappCar kijken of er iemand in jouw buurt is die zijn auto te huur aanbiedt!
BlablaCar: op deze site kun je een stoel boeken bij een automobilist die een kant uitrijdt die jij ook op moet. De naam zegt het al: het gaat om samen rijden. Dit is bijvoorbeeld handig als je zelf niet kunt rijden, of alleen rijden maar saai vindt. Ook is het natuurlijk beter voor het milieu. In dit filmpje wordt het erg leuk uitgelegd.
Peerby: met Peerby kun je spullen lenen van mensen in de buurt. Stel je moet een schilderij ophangen, maar je hebt geen boor. En je hebt er verder eigenlijk ook geen nodig. Dan kun je via Peerby kijken of er toevallig een buurman is die zijn boor te leen aanbiedt. Een stuk voordeliger dan voor die ene keer een boor aanschaffen!
Tuintjedelen: deze site zit nog in de opstartfase. Het idee is dat mensen een tuin delen. Stel jij hebt een groentetuin, maar je hebt niet alle ruimte nodig. Dan kun je je tuin delen met iemand anders!
Thuisafgehaald: geen zin om te koken? Of teveel gekookt? Op thuisafgehaald kun je maaltijden aanbieden, of inkopen van mensen in je omgeving.
Gratisaftehalen: de naam zegt het al. Op deze site bieden mensen gratis spullen aan. Je hoeft ze alleen maar op te halen!
Je parkeerplek verhuren met Parksharing. Woon jij in de stad, en is er best plek op je oprit voor een auto? Dan kun je je oprit aanbieden op bijvoorbeeld Parksharing! Particulieren betalen jou dan om hun auto te parkeren. Zij zijn goedkoper uit dan op een officiële parkeerplek. En jij verdient wat bij.
Rewear: dit is een online community waar vrouwen hun design kleding uitlenen of lenen. De site is een initiatief van Marloes Pomp. De site werkt nog niet, want hij is nog in ‘beta mode’. Maar hij ziet er al wel mooi uit vind ik. Overigens kan ik hier niet aan meedoen, want ik heb beslist geen designer kleding. In onderstaand filmpje vertelt Marloes hoe het werkt:
Vandebron: stel jouw buurman heeft zonnepanelen en wekt daarmee energie op. En hij wil die energie best delen met anderen. Dan kan hij zich aanmelden op Vandebron. En jij kunt via Vandebron energie van hem kopen. Vandebron is namelijk een online marktplaats waar je duurzame energie rechtstreeks van de bron koopt. Je betaalt maandelijks 5,- abonnementskosten. Volgens Vandebron kun je die vergelijken met wat je anders betaalt voor ‘vastrecht’. En daarnaast betaal je natuurlijk voor de energie.
Als jij nog leuke deel sites weet, zeg het dan in de comments!
Heb jij ervaring met één van deze sites? En zo ja, hoe beviel het?
http://frame.bloglovin.com/?post=418008 ... k=0&user=0
samen delen: 10 handige sites
Re: samen delen: 10 handige sites
Blablacar.
Een vriend van mij rijdt elke maandag naar belgie en vrijdag weer terug voor zijn werk. Zijn auto zit bijna altijd vol op zijn reizen. Heel gezellig en houdt hier aan een klein bedrag aan over. Aanrader dus. Kijk maar op de site.
Ik vind het een goed iniatief.
Zelf zoek ik naar een site waar mensen hun tuin aanbieden voor 1 overnachting met een tent. Is die er? Dus geen https://www.couchsurfing.com.
Een vriend van mij rijdt elke maandag naar belgie en vrijdag weer terug voor zijn werk. Zijn auto zit bijna altijd vol op zijn reizen. Heel gezellig en houdt hier aan een klein bedrag aan over. Aanrader dus. Kijk maar op de site.
Ik vind het een goed iniatief.
Zelf zoek ik naar een site waar mensen hun tuin aanbieden voor 1 overnachting met een tent. Is die er? Dus geen https://www.couchsurfing.com.
- tequilacin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: samen delen: 10 handige sites
Erg leuke initiatieven, deze websites! Vooral da ParkSharing vindt ik erg interessant.
Er zijn alleen nog weinig P-plaatsen te huur in NL.
Er zijn alleen nog weinig P-plaatsen te huur in NL.
- Lois
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 18 times